24
feb
2014

Sú social & mobile hry vlastne kasína?

Nedávno ma zaujala Facebook diskusia jedného známeho, kde sa diskutovalo o hrách, ktoré majú jednoduchý model monetizácie. Ide o free-to-play + in-app purchase. Diskusia odkazovala na článok od Thomasa Beakdala How In-app Purchases Have Destroyed The Industry. V skratke sa v článku píše ako ide celý herný priemysel doprdele, ako sa teraz sústreďujú herné štúdia na vytváranie čo najväčšej in-app monetizácie a čo najstupídnejšej mechaniky ako to dosiahnuť.

V samotnej diskusii padali ostré názory o tom, že tento model monetizácie a získavania peňazí z hráčov je vlastne horšie ako programovať kasíno, kde hráč aspoň vie, že je v kasíne. Veď choďte napríklad na Casino.sk a uvidíte ten rozdiel. Problém článku je ten, že vo veľkom generalizuje a hovorí o probléme jedného developera ako keby to bol problém celého priemyslu.

Sú mobile & social hry ako kasína?

Sú mobile & social hry ako kasína?

Free-to-play v spojení s in-app purchase je jednoduchý model zarábania na hrách, kde si samotnú hru môžete stiahnuť z app storu, marketu alebo Facebooku zadarmo a v podstate ju aj zadarmo môžete hrať a prakticky byť aj veľmi dobrý.  Avšak určite poznáte situáciu, keď ste náhodou prehrali v hre, potrebovali ste ešte nejaké peniaze na kúpu nového vlaku, upgradu, helmu do Facebook FPS a nemali ste na to našetrené. Museli ste proste  ďalej šetriť, hrať znova alebo čakať a to sa vám proste nechcelo. V hernej mechanike bola avšak možnosť za 0,90€ si tú helmu, upgrade čokoľvek kúpiť. A to za tie drobné stojí.

Samozrejme, že mechaniky uvedené v článku EA preháňa a robí ich hru nehrateľnou, no ja v samotnom modeli in-app purchase ako monetizácii nevidím nič zlé. Samozrejme pri tomto modeli nejde o AAA tituly ale skôr mobilné a tablet hry, ktoré si človek zahrá tak na záchode alebo v električke. Ja si osobne napríklad občas zaplatím niečo v Candy Crush Sage, ale to zo samotnej hry nerobí kasíno a ani nič zlé. Nejde dokonca ani o pay-to-win, ale v skratke som lenivý síce by som hru vedel zahrať aj bez malých Premium pomôcok, radšej si niečo zaplatím. Candy Crush Sagu dávam tomuto za vzor social & mobile hier (vážne, ich social model je proste prepracovaný naozaj dobre). Hra síce tlačí do pozývania, zdieľania, platenia a robí to dobre, ale samotnú hru viete hrať aj bez toho.

Nesúhlasím s názorom, že ide o tvorbu závislosti u hráčov a vôbec nesúhlasím prirovnávanie in-app purchases k kasínam. Samozrejme všetko sa dá robiť dobre a zle. A jednoducho tie zlé veci hráči prestanú hrať…

Leave a Reply