Väčšina firiem pravidelne využíva monitoring médií, ľudia sa dnes však najčastejšie zverujú na Facebooku, Twitteri či v diskusiách pod článkami, odkiaľ však do teraz nebolo možné jednoducho získavať informácie.
Monitoring sociálnych médií je efektívny nástroj, ktorý pomôže firmám a značkám urobiť si okamžitú predstavu o tom, čo ľudí práve zaujíma, a umožní v prípade potreby ihneď reagovať. Firmy kvalitným monitoringom získavajú rýchlu spätnú väzbu od svojich zákazníkov, predstavu o obľúbenosti značky, informácie o konkurencii. Vďaka detailným prehľadom môžu firmy sledovať odozvu na novo uvedené produkty alebo reklamné kampane a lepšie predvídať nové trendy na trhu.
Monitoring sociálnych médií funguje na základe vloženia kľúčových slov do niektorého z analytických a monitorovacích nástrojov. Relevantné kľúčové slová pre monitoring sú napríklad meno firmy, mená konkurentov, mená produktov, služieb, typu trhu atď. Na základe kľúčových slov monitorovací program vyhľadá v sociálnych sieťach, blogoch, fórach a médiách (ktoré je potreba dopredu špecifikovať) relevantné články, odkazy, statusy a tweety.
Asi najťažšie na monitorovaní sociálnych médií je zvoliť si vhodný monitorovací nástroj, ktorý je efektívny pre potreby konkrétnej firmy. Každá firma by si mala pred zvolením monitorovacieho nástroj položiť 5 otázok:
- Aké sú ciele používania sociálnych médií?
- Ako plánuje firma merať úspech?
- Aký je rozpočet na social media monitoring?
- Aký typ zaučenia je potrebný pre plnohodnotné používanie nástroja?
- Aký typ podpory poskytujú jednotlivé monitorovacie nástroje?
Náročnosť požiadaviek na monitorovací nástroj je pri každej firme iná, no kvalitný nástroj na monitorovanie sociálnych médií by mal zvládať niekoľko úloh:
- Sledovať čo sa píše o firme
- Sledovať veci súvisiace s produktami firmy
- Nájsť veci, ktoré priamo nesúvisia s tým čo firma robí, ale mohli by ju inšpirovať
- Sledovať influencerov a myšlienkových lídrov na vybraných sociálnych médiách
- Mať možnosť publikovať na vybraných sociálnych médiách statusy, tweety a správy, v ideálnom prípade aj naplánovať ich zverejnenie
- Sledovať odozvu firemných statusov, tweetov (like pod statusom, mentions a retweets pri tweetoch)
V slovenských a českých podmienkach má firma iba obmedzené prostriedky na monitorovanie sociálnych médií, keďže základom kvalitného monitoringu je pochopenie textu zo strany monitorovacieho nástroja. Na trhu existuje niekoľko užitočných aplikácii, ktoré uľahčujú takýto monitoring, bohužiaľ drvivá väčšina je lokalizovaná do anglického jazyka.
Asi najkomplexnejším nástrojom pre slovenský a český trh je Ataxo Social Insider od Česko-Slovenskej spoločnosti Ataxo. Ataxo Social Insider jedinečný najmä preto, že ide o pôvodné české a slovenské riešenie. Je teda plne orientovaný pre potreby českého a slovenského internetu – či už ide o skloňovanie, diakritiku alebo nadviazanie relevantných českých a slovenských zdrojov. Ide však o platené riešenie, ktoré sa odporúča väčším firmám. Menšie firmy, ktoré nemajú veľký rozpočet na marketing, musia voliť mix rôznych nástrojov, ktoré sú zadarmo. Medzi najosvedčenejšie nástroje patrí kombinácia Google Alerts a Tweetdecku.
Cieľom monitorovania sociálnych médií by nemalo byť iba monitorovanie konverzácii o firme v reálnom čase, ale aj následná analýza týchto konverzácii. Po zvolení správneho mixu nástrojov na monitoring a analýzu sociálnych médií by mala firma so získanými dátami adekvátne naložiť. V rámci analýzy by si mala firma zvoliť kľúčových užívateľov – influencerov, s ktorými bude ďalej pracovať. Monitoring sociálnych médií nefunguje na princípe, že firma získa nástroj a hneď potom bude kvalitnejšie komunikovať. Netreba zabúdať na komplexnú marketingovú stratégiu, a ako do nej zapadá stratégia na sociálnych médiách. Základom monitorovania by mal byť kontext, naslúchanie, analýza, reakcia, oslovenie a následne ROI.